|
Urządzamy klasową Wigilię - tradycje świąt Bożego Narodzenia
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1329 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
TEMAT: URZĄDZAMY KLASOWĄ WIGILIĘ – TRADYCJE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA.
CELE: - zapoznanie uczniów z wiadomościami dotyczącymi powstania oraz historią Elementów obrzędowości; - rozbudzenie ciekawości poznawczej w zakresie regionalizmu; - ukazanie zwyczajów żywieniowych społeczności lokalnej; - poznanie twórczości wybranych autorów i twórców ludowych; - kształtowanie zamiłowań czytelniczych, religijnych i muzycznych; - wskazanie na konieczność kultywowania tradycji nie tylko bożonarodzenoiwych
METODY: - pogadanka z elementami dyskusji; - praca w grupach; - prezentacja; - pokaz; - wspólne śpiewanie.
ŚRODKI: - teksty o tradycji i obrzędowości zawarte w pozycji R. Hryń-Kuśmierek „Rok Polski”; - czasopisma poświęcone obchodom świąt Bożego Narodzenia: „Poradnik Domowy”; - kartki z wierszowanymi życzeniami wykorzystane w pokazie - potrawy wigilijne; - nagrania kolęd i pastorałek bożonarodzeniowych; - elementy wystroju stołu: obrus, serwetki, stroik, sianko.
ZAMIERZONE OSIĄGNIĘCIA: - uczeń zna podstawowe wiadomości dotyczące historii i obchodów świąt Bożego Narodzenia; - potrafi wymienić potrawy charakterystyczne dla wieczerzy wigilijnej; - opowiedzieć o obrzędach i tradycjach obchodzonych w swoim regionie; - zna znaczenie pojęć: zwyczaj, obrzęd, święto tradycja; - rozumie konieczność kultywowania tradycji bożonarodzeniowych.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Sprawy organizacyjno – porządkowe.
2. Wprowadzenie w temat w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia.
3. Przedstawienie przez uczniów przygotowanych wcześniej wiadomości dotyczących historii polskiej obrzędowości bożonarodzeniowej - Znaczenie Bożego Narodzenia w chrześcijańskim świecie; - Pochodzenie wigilijnego drzewka – choinki; - Historia najstarszej kolędy „Cicha Noc” - Wierzenia związane z wieczerzą wigilijną, ilością potraw, pierwszą gwiazdką, Mikołajem...
4. Czytanie utworów literackich o tematyce świątecznej.
5. Pokaz kartek świątecznych i odczytywanie wierszowanych życzeń.
6. Łamanie się opłatkiem uczestników uroczystości: uczniów z Dyrektorem Szkoły, wychowawcą oraz nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacji regionalnej. Składanie sobie życzeń.
7. Prezentacja ulubionych potraw regionalnych uczniów, goszczących na ich rodzinnych stołach.
8. Słuchanie nagrań kolęd i pastorałek bożonarodzeniowych.
9. Kosztowanie wigilijnych smakołyków przyniesionych na zajęcia. Omówienie ich pochodzenia, sposobu przyrządzenia i podania.
10. Podsumowanie lekcji. Wspólne wykonanie kolędy „Przybieżeli do Betlejem”.
11. Samoocena uczniów.
mgr WIESŁAWA OLEJNIK |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|